Αυτή την εποχή στο σχολείο μας ασχολούμαστε με την Υγιεινή Διατροφή……..
……..με αφορμή τις «ανθυγιεινές» συνήθειες πολλών παιδιών να φέρνουν για κολατσιό σοκολατοειδή προιόντα καθώς και πολλά «συσκευασμένα»…….όπως και πολλά σφολιατοειδή στη θέση του μεσημεριανού γεύματος.
Στην πρώτη συνάντηση που είχαμε με τους γονείς πολλοί απ’ αυτούς έκφρασαν τις ανησυχίες τους σχετικά με το αν θα μπορέσουν να καταφέρουν να «πείσουν» τα παιδιά τους να ακολουθήσουν πιο υγιεινές συνήθειες διατροφής.
Δουλεύω σε ολοήμερο τμήμα, που οι περισσότεροι γονείς δουλεύουν και αναπόφευκτα δεν έχουν το χρόνο να ασχοληθούν όσο θα ήθελαν με τα παιδιά τους.
Ζούμε πολύ δύσκολες εποχές……Τα παιδιά παραμένουν 8 ώρες στο σχολείο σαν κανονικοί εργαζόμενοι!!!
Οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές, ούτε καν ικανοποιητικές θα’λεγα σε πολλές περιπτώσεις – τόσο για τους γονείς – όσο και για μας.
Προσπαθούμε όσο μπορούμε να καλύψουμε πολλαπλούς ρόλους:
Οι νηπιαγωγοί οφείλουν να είναι τραπεζοκόμοι, καθαρίστριες και εκπαιδευτικόι μαζί.
Οι γονείς οφείλουν να είναι εργαζόμενοι, να φροντίσουν για το «νοικοκυριό» του σπιτιού και την ανατροφή των παιδιών τους.
Παρόλαυτά και για να μη συνεχίσω τη «γκρίνια» μου, τα παιδιά του ολοήμερου νηπιαγωγείου βιώνουν την ομάδα της τάξης τους σχεδόν σαν μια δεύτερη οικογένεια. Μαθαίνουν το ένα απ’ το άλλο και επηρεάζονται τόσο πολύ απ’ τους φίλους τους που ο ρόλος του εκπαιδευτικού σε πολλές περιπτώσεις περνάει σε δεύτερη μοίρα.
Αυτή τη δύναμη εκμεταλλευτήκαμε κι΄εμείς στην τάξη μας και σιγά – σιγά και με τη συνεργασία των γονιών μειώθηκαν οι «σοκολατένιοι» πειρασμοί και εμφανίστηκαν περισσότερα φρούτα.
Αντίστοιχα στο μεσημεριανό μας γεύμα εμφανίστηκαν περισσότερα όσπρια.

Με τη συνάδελφό μου τη Στέλλα έχουμε βρει άπειρες δραστηριότητες σχετικά με την υγιεινή διατροφή.

Τα παιδιά ανταποκρίνονται τόσο θετικά που είπαμε να το αφήσουμε στη διάθεσή τους όσον αφορά τη διάρκεια του προγράμματος. Μάλιστα μπορούμε άνετα να «εντάξουμε» κι΄άλλα παρεμφερή θέματα που σε άλλες περιπτώσεις τα μελετούσαμε χωριστά ( όπως είναι «η ελιά» «το σώμα» μου κ.ο.κ. ).

Θα προσπαθήσω να αναρτήσω όσο περισσότερες δραστηριότητες μπορώ …..

Το θέμα μας θα εμπλουτίζεται διαρκώς, με καινούριες δραστηριότητες.

Και από τα λόγια στην πράξη:

  • ΒΙΒΛΙΟ: «Ο ΜΑΚΗΣ ΕΝΖΥΜΑΚΗΣ ΚΑΙ Η ΜΑΧΗ ΣΤΟ ΣΤΟΜΑΧΙ», ΑΝΝΑ ΡΑΣΕΛΜΑΝ, ΕΚΔ. ΑΜΜΟΣ

Διαβάσαμε το βιβλίο – το συζητήσαμε και στη συνέχεια αναρωτηθήκαμε ποιες τροφές απ’ αυτές που τρώμε βλάπτουν τα «ενζυμάκια». Όπου είχαμε κάποια αμφιβολία ανατρέχαμε στο βιβλίο……

Σε φύλλο εργασίας που απεικονίζει ένα λυπημένο ενζυμάκι απ΄ τη μια πλευρά και ένα χαρούμενο ενζυμάκι απ΄ την άλλη πλευρά ζωγράφισαν τα παιδιά τις αντίστοιχες τροφές……

Στο σύνολό της η συγκεκριμένη δραστηριότητα είχε μεγάλη επιτυχία. Επίσης σε πολύ μεγάλο ποσοστό τα παιδιά ζωγράφισαν «σωστές» τροφές στο κάθε ένα ενζυμάκι.

Μια μικρογραφία του «αυτοσχέδιου» φύλλου εργασίας:

Και το πρωτότυπο αρχείο μπορείτε να το κατεβάσετε από enzymakia:

  • ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων φτιάξαμε την πυραμίδα της Υγιεινής διατροφής. Χρησιμοποιήσαμε τις εικόνες που είχαν φέρει τα παιδιά απ΄ το σπίτι τους και άλλες που βρήκαμε στο σχολείο από διαφημιστικά φυλλάδια. Κατηγοριοποιήσαμε τις εικόνες, τις ξανά – κόψαμε όπου ήταν απαραίτητο και τις κολλήσαμε στην κατάλληλη θέση. Συμμετείχαν τα 2/3 της τάξης μας. Όταν μαζευτήκαμε στην παρεούλα παρουσιάσαμε τη δουλειά μας και στα υπόλοιπα παιδιά, επεξηγώντας τις επιλογές μας και τον συμβολισμό της πυραμίδας.

Κάθε παιδί έφτιαξε και  τη δική του ατομική πυραμίδα διατροφής σε προσχέδιο ( φύλλο εργασίας ). Οποιο παιδί ήθελε μπορούσε να συμβουλεύεται την ομαδική μας πυραμίδα.

Η ατομική πυραμίδα σε μικρογραφία:

Για την κατασκευή της πυραμίδας της Υγιεινής Διατροφής χρησιμοποίησα την εικόνα από το site:

http://www.telefonica.net/web2/jdsori/#intro

Την επεξεργάστηκα με το πρόγραμμα ζωγραφικής «Paint», όπου έσβησα τα αγγλικά γράμματα για να μπορέσω να εισάγω ελληνικούς χαρακτήρες.

Το πρωτότυπο αρχείο μπορείτε να το κατεβάσετε από food pyramid:

  • ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ

Διαχωρίσαμε τα φαγητά που έχουμε στο κουκλόσπιτό μας και το μαγαζάκι μας σε τέσσερις κατηγορίες:

  1. ΦΡΟΥΤΑ
  2. ΛΑΧΑΝΙΚΑ
  3. ΦΑΓΗΤΑ
  4. ΓΛΥΚΑ

Τα βάλαμε σε ξεχωριστά καλαθάκια. Στο κάθε καλαθάκι έχουμε κολλήσει απέξω σε ταμπέλα την κάθε κατηγορία. Κάθε φορά που θα μαζεύουμε την τάξη μας μετά από τις ελεύθερες δραστηριότητες θα προσπαθούμε να «ταξινομούμε» τα «φαγητά» μας στα κατάλληλα καλαθάκια.

Μείνετε συντονισμένοι!!!

Ακολουθούν:

  • Φωτογραφίες από τις εργασίες μας,
  • «Η κάμπια που πεινούσε πολύ», ( Μαθηματικά )
  • Πολλές ενδιαφέρουσες δραστηριότητες Γλώσσας με εικόνες και κείμενο απ΄την εξαίρετη συνάδελφο Στέλλα Σερεμέτη,
  • Δραστηριότητες στον Η/Υ και οδηγίες πως να φτιάξετε τις δικές σας ασκήσεις με το λογισμικό Hotpotatoes

Πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες σχετικά με την υγιεινή διατροφή, μπορείτε να βρείτε και στο site της συναδέλφου:

Kindykids.

Εμείς, απ΄την εν λόγω ιστοσελίδα  διαβάσαμε το «Βιβλίο για τη Διατροφή» και μας άρεσε πολύ.

Επίσης θα κάνουμε το σουπλά τις επόμενες ημέρες μόλις συγκεντρώσουμε αρκετές εικόνες….

Advertisements